Sista dagen i Dallas passade vi på att hälsa på i stadens akvarium. Ingen originell idé visade det sig för det var så packat med folk att man inte kunde gå mer än en meter i taget. Jag fick en liten dröm uppfylld, nämligen att se en livs levande leafy sea dragon. Det är en sorts sjöhäst som ser ut som simmande sjögräs. Vi såg också extremt gröna grodor, ugglor (Andys kommentar var skön då: ”Var är näbben? Jag fattar inte!”), simmande pingviner och en hajsnopp underifrån.

Efter det skedde det obligatoriska dreglandet i presentshoppen över alla mjukdjur. Andy köpte en sengångare till mig som han döpte till Pepper. Sengångare är mitt favoritdjur, kanske för att de alltid ser ut att ha en glad mun. Jag minns en gång på Skansen när ett litet barn skrek: ”Mamma mamma, de är JÄTTELÅNGSAMMA!” Och det är nog därför de har funnits på jorden i över 30 miljoner år – de stressar inte.

Inte som Dallasborna i trafiken. Här kör man inte lika snällt som i Austin. Man tutar och tränger sig före. I Austin är det typ förbjudet att tuta och man släpper fram varandra när man kan. Men det är väl djungelns lag som spökar. Kanske var det just den aspekten som gjorde såpan om staden så populär en gång i tiden.

Ålar

Små, små ålar som sticker ut hakan ur sanden.

Leafy seadragon Weedy seadragon

Både Leafy seadragon och Weedy seadragon. Tycker du det är svårt att se skillnad på djuret och växten? – Det är meningen. 😉

Manet

”Såna som man eter!” ska jag inte säga nu för då skriker du ”Världens äldsta skämt!”

Krabbor

Krigande krabbor.

Flamingos

I learned something new today. Flamingos är röda eftersom de äter räkor.

Turtle pit sköldpaddor

Inte en ormgrop men väl en paddgrop. 😉

 

Sågfisk

Dallas aquarium

Svart panter

Det var en liten unge som jagade den här pantern på utsidan av montern. Såg lite läskigt ut trots allt. 🙂

