Denna dag hade vi sett fram emot länge. Det vankades nämligen kattparty! Vad är nu detta, undrar ni kanske.

Andys frisör, som pratar vitt och brett om både det ena och det andra och har massor med järn i elden, berättade för några veckor sedan att hon är volontärarbetare för ett katthem. Nu försöker de göra en insamling för kattungar som måste matas med nappflaska. Hon hade därför bestämt sig för att bjuda vissa utvalda kunder och deras respektive på fest hemma hos sig. Biljetterna kostade 70 dollar per skalle så nu får vi hoppas att det var jäkligt go’ mjölk i de flaskorna. 😉 Bara ”roliga” människor hade blivit inbjudna och ja, tydligen räknades Andy som en sådan.

Undrar bara hur rolig jag skulle vara… Igår fick min förkylning någon sorts nytändning och jag låg däckad som gelé hela dagen. Det enda jag fick i mig var soppa. Idag kunde jag åtminstone gå ur sängen även om det var en ganska stor ansträngning. Jag vet inte riktigt hur det gick till men jag lyckades lägga en Hollywoodmake-up och få på mig någon sorts kjol och blus. Frukosten tog väl någon timme att tvinga i sig. Men sen stapplade vi iväg och kom faktiskt inte alltför sent.

Direkt när vi kom in hörde vi mjauet, eller snarare pipet, från små, små kissar. Andy fick hålla en men jag vågade inte, jag kände mig alldeles för skakig. De förde verkligen mycket oväsen och hade klor som knappnålar. Vi minglade med några katt-tanter som var helt fixerade vid de små djuren. (Visst är det lustigt att begreppet katt-tant, eller ”cat lady”, ligger så oerhört långt ifrån ”cat woman”, som min mamma påpekade.)

kattunge

Det var en fantastisk trädgård hon hade, frisören. Där stod vi i svala kläder mitt i stekande sol med en drink i handen och blickade ut över en vacker pool och frodiga fruktträd. Jag vet inte vad de andra tänkte men för en svensk i mitten av april var detta mmmmm!

Vi fick oss lite plockmat och som vanligt fick Andy bli fruktoman igen då cateringfirmor inte är något vidare på glutenfria alternativ. Frisörens man kom och pratade lite och berättade om några tvillingar han kände som nu växt upp och hur det var. Alltid intressant att höra om ifall tvillingar som inte är ett dugg lika förblir tajta som äldre.

På övervåningen kunde man mingla med fler katter. De höll verkligen låda! Mjiii mjiii mjiiiiii mjiiiiiiiii. Det gällde att titta efter ordentligt var man satte ner klackarna. Vi hade tur för vi fick precis se ett helt gäng kattungar som diade och blev tvättade av sin mamma.

brun kattunge

Ser ut som om han klämmer på en kaviartub.

två kattungar

Ullkram.

randig kattunge

kattungar diar mamma

Svenska flaggan där på ögonen.

Så var det den lilla katten Whiskey (för övrigt mycket fyndigare namn på engelska) som hade blivit köpt av en tjej på festen. Andy tog en bild med sin iPhone när det lilla busfröet tittade fram bakom sin ägare. Hon blev eld och lågor. ”Oh my gawd, du tog en bild av Whiskey! Få se! … OH MY GAAAWD, HOW CUTE!” Bruden var ju inte nykter om man säger så. Hon bad Andy gång på gång att skicka bilden till hennes Facebook. Men senare när jag och Andy tittade på bilden insåg vi att den största delen bestod av hennes bakdel med en liten, liten kissekatt som kikade fram. Vi fruktade att hon, så snart hon nyktrat till, bara skulle tycka att Andy var ett creep som fotat hennes röv. Så vi skickade den aldrig.

vit kattunge

Whiskey ser lite drogad ut, kanske blir ett bra par han och ägaren.

Visst hjälpte det med alkohol för stunden men det var ändå bäst att bege sig hemåt innan jag säckade ihop fullständigt. En kvinna hade till och med frågat frisören om ”den där tjejen där borta som verkade gråta och vara så ledsen behövde hjälp”. Jag såg väl tårögd ut och stod med en näsduk i ansiktet hela tiden.

När vi kom hem tog vi en drink på balkongen men sen var det slut på det roliga. Jag frös och frös och Andy tände en brasa i öppna spisen. Men när jag satte mig intill den blev jag bara kallare och kallare och kände mig konstigt skakig. Det fick bli däck direkt.

kattunge

Är det så här resten av mitt liv ska bli?

 

