Vilken stekande varm dag! Svensken i mig insisterade på att ta med sig en jacka, ”för det blir ju alltid kyligare framåt kvällen”, men detta visade sig vara skrattretande.

Vi skulle hälsa på Andys mamma som bor i Bastrop, ungefär en timmes bilfärd härifrån. Först hämtade vi upp henne vid hennes hus och åkte in till byns centrum för att se oss om. Det var verkligen mysigt. Lite gammaldags vilda västernstuk på byggnader och affärer. Massor av antikshoppar i form av stugor samt tingeltangel och doftljus. Huvuduppdraget var att hitta en cowboyhatt till mig (no pun intended där faktiskt!). Mamman hade ett tips på en speciell cowboystövelaffär. Något liknande har jag aldrig sett! Även om jag inte är något fan av cowboyboots så var det jäkligt coolt att se hyllmeter efter hyllmeter med olika modeller som man inte ens skulle kunnat drömma om. De hade ett fåtal hattar också och väggarna var fulla med uppstoppade djur. Men den dagen jag köper cowboyboots så vet ni att jag har hamnat i en kris (vilken typ av kris det skulle vara vet jag dock inte).

bastrop austin texas

Man får lite Billy the Kid-känsla tycker jag.

Bastrop Austin Texas

Honest lawyers bastrop texas

Får dåliga vibbar av det här firmanamnet. Påminner mig om Ledin: ”Jajaja du kan lita på mig.”

sadel texas

Sen åkte vi då tillbaka till mammans kåk. Hon är cool. Pekade på en trägång utanför huset, en liten bro nedanför en kulle med mera och bara: ”Det där har jag byggt. Och det här och det här har jag också byggt.” Hon lärde oss att känna igen giftek och så visade hon stolt upp sin bamsegräsklippare. Krutgumma.

De hade sagt att vi skulle ha en ”barbecue” så jag trodde förstås att vi skulle sitta ute och grilla (svensk som man är), men tydligen betydde det kött i ugn med bönor och potatissallad vid köksbordet. Väldigt gott var det hur som helst, men innan man hann ta för sig lite mer blev allting snabbt undanplockat och försvann. I stället fick vi kaka och presenter. Inte fel det heller. 🙂

Slutligen visade tantan stolt upp sina kära pickadoller (som sagt, krutgumma). Ett gammalt gevär som hon fått av Andys käre far, någon annan större sak och sedan en vanlig pistol. Jag tog ett kort på henne och Andy där de stod med varsitt skjutjärn och såg sådär riktigt gosigt gemytliga ut, ungefär som på gamla tyska sällskapsspelkartonger från 70-talet. Hon berättade att hon nu fått sin speciella licens för att kunna ha en laddad pistol i ett fack i handväskan. Andy tog sig en titt på brickan som såg ut ungefär som ett körkort och utbrast: ”Mom, you look like a badass!”

 pistol texas usa

Muckar du med mig så muckar du med mormor!

