Andy skulle ha sin presentation idag och jag fick inte komma denna gång, så jag häckade på hotellrummet i ett par timmar. När han kom tillbaka ställde han sig i fönstret och tittade ut med tefatstora ögon och utbrast med ett barnsligt leende: ”Oh my god! Det är fåglar här ute som ser ut som små påfåglar! Skynda dig och kom får du se!” Jag kastade en snabb blick på dem. ”Du, det där är en skata*.” Amerikaner och deras kunskaper om flora och fauna asså…

Vi körde sedan till Longmont i Boulder county och stannade på vägen på ett pizzaställe med mycket mumsiga, lövtunna italienska pizzor. Servitören såg ut som Lemmy i Motörhead och var väldigt proffsig. Plus att de hade glutenfritt! Rekommenderas om ni någonsin sätter er fot i Longmont/Lafayette, Colorado.

Nytt hotell. Vi skulle möta hans vänner på en krog men gissa vad, vi tog en tupplur och försov oss! Ingen skada skedd, de andra var också rätt sega och som tur var är det inget som lite öl och krubb inte rår på. Ingen het mat denna gång, vanlig husmanskost fick det bli (ni vet, pommes frites och så). Jag tog fisk som jag inte ätit sedan jag var i Sverige, hiskeligt god. 50 dollar för en brakmiddag för fyra personer minus dricka och dricks, inte illa.
Polarna då, hur var de? Jo, det var en pratsam, reslig snubbe och en lugn och skäggig. Den förra var så högljudd att min handväska skakade när han pratade (röt) och sa ”dude” och ”man” ett par gånger i varje mening. Hans gestikulerande armar var överallt (spillde han? Jag kommer inte ihåg). Den andre var bara chillad helt enkelt. Vi snackade mest om sina familjer och hus. De tre vännerna är före detta kollegor men tyvärr blir det ju ofta så i USA att man sedan flyttar till olika stater. Himla sköna lirare hur som helst!

*) Amerikansk skata har längre svans, tack Wikipedia.

 

