Idag drog vi på oss cowboyhattarna och de tunnaste kläder vi kunde hitta och så begav vi oss till Ladybird Johnsons Wildflower center. Det är en trädgård grundad av president Lyndon Johnsons fru, ”Nyckelpigan”. Det är mycket tack vare henne som vi har prunkande blommor utefter vägarna i Austin. Wildflower center grundades av henne för att bevara den naturliga floran i Nordamerika.

Ladybird Johnson

Hon var före sin tid, tantan. Ultratrendiga solbricker.

Lady Bird Johnson

Det var riktig medelhavsvärme och man sökte sig automatiskt till skuggan samtidigt som man försökte göra så få rörelser som möjligt. Detta har jag lärt mig efter att ha varit i Grekland ca 30 gånger: Fläkta inte med armarna och gestikulera inte panikartat över hur varmt det är – då blir du ännu svettigare. Bär fladdriga kläder om du kan. Den som vet om dessa trick är kung.

ladybird wildflower center austin texas

Jag vet inte vad det är, seletiv perception kanske, men jag dras till/drar till mig sköldpaddor stup i kvarten! Finns de så hittar jag dem. Här fann vi en hel damm med små gulliga sköldisar. Vi tittade på så många växter vi orkade i hettan och så hittade vi en stig genom skogen till största delen i skugga. Vi konstaterade att grönbältet bakom huset hemma är finare och vildare. I ett museum hittade vi vackra blomtavlor… och svalka. Ytterligare ett hus informerade om miljöförstöring. Ett viktigt ämne här i Texas då det finns många här som tror att alla de här miljövarningarna som kommit de senaste decennierna har sin bakgrund i en stor scam.

blommor Texas

Prickly Pear USA

Ceci n’est pas une poire.

På kvällen skulle Andy hämta Mike från någon aktivitet och jag passade på att få en stund för mig själv. Det gjordes bäst med en bok, en bärs, lite chips och guacamole på terrassen. Vid det här laget var det mörkt och jag läste med hjälp av skenet från vardagsrumsfönstret. Temperaturen hade sjunkit en del men det var fortfarande riktigt varmt och lite kvavt i luften. Nu kommer det snart en lång period av outhärdlig värme. Men då ska jag åka hem till Sverige och njuta av lite svensk sommar i stället. Hah!

