Fredag kväll, då skulle det väl passa bra att gå på mexkrog? tyckte Andy. Inte mig emot. Ungarna skulle hänga med. Vilket äventyr det kunde bli. Restaurangen för dagen fick bli Serranos, för de har roliga ritbord för barn vid varje bord.

Vi tog varsin tvilling och jag fick Ethan som just nu är den minst jobbiga. Som vanligt var det lite halvt svårt att få dem att äta och då och då kom en gaffel flygande genom luften. Ayo ska alltid fråga om allting är ”hot”. Pekade på salsan: ”Eh haw, eh haw?” ”Yes, it’s hot.” ”Eh bwow, eh bwow?” (Han vill jämt veta om man ska blåsa, blow, på maten så den blir mindre hot.) ”No, it’s spicy.” Och apropå spicy. Restaurangen heter inte Serranos för inte. Med varje maträtt får man en apstark serranochili. Då var ju lilla jag tvungen att smaka på den. Åh jefvlar vad den brände! Jag tog ju ingen liten tugga heller. Efter ett tag började jag känna mig konstig och magen blev varm och visste inte vad den skulle ta sig till. Andy blev halvt orolig, ”ÅT du den där? Herregud, jag borde varnat dig!” Men konstigt nog fick jag i stället en kick och cravings efter mer! Jag tror dem när de säger att stark mat är beroendeframkallande. Prova en gång, sedan är du fast. Eller som Hassan skulle sagt: ”Kan man röka chili?”

Plötsligt annonserade lille Ayo att hans blöja var blöt, så Andy tog med honom till toaletterna. Men han blev förmodligen skrämd av miljön där inne så han ville plötsligt inte. När Andy kom tillbaka började Ethan krångla och ville också gå på muggen. Samma sak där, när båda två nu kom till toan hade de ingen lust att gå in där och blev förvirrade. När de kom tillbaka till bordet började Ayo sparka och skrika. Jag måste säga att jag var mäkta imponerad av hur Andy betalade notan och plockade ihop alla grejer med en hand medan han försökte tygla Ayo med den andra. Vi lämnade restaurangen med en illvrålande, sparkande tvååring under armen. Ute vid bilen trodde vi det var mission complete men aj då, Ayo hade bara en doja på sig! Jag fick leta ute på parkeringen i mörkret och slutligen gå in på restaurangen där det visade sig att en glad servitör hade hittat den lilla skon och undrat väldigt. (Som i en konstig version av Askungen.) Dagen var räddad och restaurangbesöket fick, trots ett högljutt avslut, betyg 4/5.

serrano chili

Que serrano serrano.

