Frukost med tvillingarna och Byggare Bob för fulla muggar på tv:n med den catchiga introlåten. ”Bob the Builder – can we fix it? Bob the Builder – YES WE CAN!” Vänta ett tag, lägg av! Obama har snott valspråket för sin kampanj från Byggare Bob?

Idag skulle barnen vara med sin mamma och de ville absolut att jag skulle följa med och lämna av dem. Jag hann inte klä på mig så jag satte mig i bilen med morgonrock. Vad gör man inte för ett par ljusblå barnaögon?

Men nu var det min och Andys helg! Vad passade väl bättre än att åka och shoppa. Bli inte besvikna nu men vi åkte till IKEA av alla ställen. I stort sett ser det likadant ut som hemma och alla andra ställen på jorden antar jag, med vissa avvikelser. I mitten av varuhuset fanns en stor resturang. Haha, det kunde man ju gissat. 😉 Lite mer reklam för kakor än i Sverige. I Japan har de tydligen en speciell buss ut till IKEA med samma lilla, jättetjatiga trudelutt som spelar hela tiden. Alla namn på allting är fortfarande på svenska. Bra för Andy som vill lära sig. Särskilt ett ord har han lärt sig som sitter: Mat.

Vi köpte prästost eftersom Andy älskar svensk ost och det amerikanska utbudet är lite skralt. Och så sill till julbordet. Sen åkte vi till en affär som liknade Bauhaus och hittade en väggspegel. Den gamla hade gått sönder för att det varit så fullt i garderoben och de hade tappat en kartong med grejer på spegeln. (Faktiskt så verkar det där med sju års olycka stämma hittills för en viss person och det har bara börjat, hehehe.)

Nästa måste inför julen var glögg. När Andy var i Sverige föll han pladask för Blossa starkvinsglögg, men IKEA hade bara någon konstig äppeldricka. Vi testade närmsta liquor store och de sa att på grund av det kalla vädret hade allt mulled wine/glühwein tagit slut ganska omgående. De rådde oss att göra vår egen och fråga inne på mataffären. Där träffade vi på en riktigt go, skrockande, rolig gubbe som pratade sig varm (hehe) om hur man gör glögg. Vi fick tips på vin och kryddor och hur vi skulle gå tillväga för att även själv tillagningen skulle dofta så gott som möjligt. Hela affären måste ha hört, så som han höll låda. Helt otroligt, tycker jag, att en person som jobbar i en vanlig mataffär kan vara så engagerad. Tror ni den gubben är medelpunkten på fester?

Dagen avslutades med egen sushi med sake och Cosmopolitans. Sådana här helger måste man ta vara på!

sushi tallrik

Så här gör jag min snabbsushi: Lassa upp lax på en tallrik med övriga ingredienser samt ris och soya vid sidan om. Dippa och njut! (Nu skriker min japanska svägerska: ”Hädelse! 不敬” men det kan vi inte ta någon hänsyn till. I USA gillar man snabb mat.)

egen glögg recept

Glöggrecept enligt gubben på H.E.B. (Det där är inte en vitlök utan en liten tygpåse med kryddor.)

