Idag har vi varit och röntgat min rygg efter att ha fått remiss ifrån vår polare, Mr. Kiropraktor. Röntgades även i Sverige och då såg scenariot ut så här:

  • Betalade 200 kr.
  • Väntade över en timme i ett väntrum.
  • Fick reda på efteråt att jag inte kunde få se mina egna röntgenplåtar innan en doktor tittat på dem. (Bilderna kostar sedan 100 kr och måste hämtas upp personligen på sjukhuset.)
  • Upptäckte att remissen endast gällde halskotorna trots att doktorn konstaterat att bröstryggen var knasig.
  • Fick resultatet hem i brevlådan en månad senare med en enda mening som beskrev hur det låg till med kotorna.

Här i USA hände i stället följande:

  • Betalade 1000 kr (hade inte kostat på långa vägar så mycket om jag haft försäkring).
  • Väntade ca 15 minuter i ett väntrum.
  • Fick direkt en CD med mig hem där jag kunde titta på mina egna röntgenbilder.
  • Remissen gällde halsryggen och bröstryggen samt fler och mer detaljerade bilder av halsryggen.
  • Remitterande doktor ägnade ca 45 minuter åt att förklara resultatet av röntgen.

Värt att betala mer för? Hell yes!!

Dessutom blev vi trevligt bemötta (till skillnad från Sabbatsbergs sjukhus där receptionisten blev oerhört defensiv och konstig när jag frågade om jag kunde få med mig röntgenbilderna). Damen i receptionen här i Austin snappade snabbt upp att jag var svensk och sa ”God Jul!” I väntrummet satt också en kvinna som var svenskättling och berättade lite om sina morföräldrar som emigrerat hit.

Det där med ”jul” är lustigt förresten. Yuletide verkar de flesta amerikaner känna till. Japp, det betyder jultid och är det engelska namnet på den skandinaviska hedniska traditionen Jul innan den blev en kristen högtid. Lite kul att vi i Skandinavien har behållit det hedniska namnet – många amerikaner vill ju att det ska heta ”Happy Holidays” i stället för ”Merry Christmas” nu eftersom man inte vill blanda in religionen. Vi svenskar slipper alltså den debatten (åtminstone om själva namnet).

