Dags att börja julpynta! Det här blir andra gången jag firar jul långt hemifrån. Julstämning kan man ju nästan glömma men det kan vara kul ändå. (En ”kul jul” med andra ord, som ett dumt uttryck lyder.)

Andy, jag och äldste sonen började med att bära in den kolossala* julgranen. Texas size helt enkelt. Blaffigt ska det vara och vem har inte högt i tak här? Amerikanskt bekvämt också såklart – julgransljusen är fastmonterade i granen så slipper man trassla med klämmor. Dekorationer i massor. Stup i kvarten sa Andy om dekorationerna: ”Den här har jag målat! Den här har Mike målat! Den här har min mamma målat! Det här har jag också målat!” Många hemmagjorda prydnader med andra ord. Och så en och annan kommersiell figur – Snobben, Elmo, Nalle the Pooh osv. ”Excuse me…” hörde jag mig själv säga. ”Finns det inget glitter?” (Glitter heter tinsel på engelska, det lärde jag mig i 2 1/2 Men.) Nej, faktiskt fanns det inte det. Glitter hade sedan länge glömts bort. Nej, detta går inte för sig, jag måste styra upp! Eller hur?

*) Grekiskt ord.

julgran usa

Merry Meow-meow!

