Andy skulle gå och klippa sig hos sin frisör sedan många år tillbaka, ni vet hon som hade Kattfesten. Tyvärr drabbades hon för ett par månader sedan av livmodercancer och har redan opererats en gång. Nu fick vi reda på att hon behöver göra minst en operation till. Usch, stackars människa. Hon meddelade att hon tänker gå i pension efter årsskiftet. Tråkigt att höra men helt rätt beslut. Jag tror hon är runt 60 och hennes man har en lön som mer än väl täcker deras kostnader.

Och jag som hade tänkt gå till henne och få mitt trista hår färgat. (Det här får ni inte säga till någon, men jag har inte varit hos frissan sedan 1990! Jag skämtar inte, sjukt konstigt eller?) Hon rekommenderade en kollega. ”Hon är jätteduktig och hon är bra på folk från andra länder. Hon känner till europeiska stilar och så,” sa fru frisör. Jag kände hur ett stort frågetecken formades ovanför mitt huvud. Liksom, ”undrar om jag ser väldigt europeisk ut – och i så fall, vad innebär det?” Eller som några norrlänningar sa när brorsan kallade dem för Ronny och Ragge: ”Ä dä bra äller dållit?”

Mer julshopping sedan. Fy satan vilken trafik! När amerikaners liv passerar revy så kommer de att se bilköer, jag svär. Vi hittade inget av det vi skulle, det mesta var utplockat.

Jag insåg till min förskräckelse att imorgon är julafton! What the feck! Eftersom alla här firar den 25:e och p.g.a. all tidsskillnad och allt så glömde jag helt vilket datum det var. Nu insåg jag också att det skulle vara försent att skicka ut julkort som åtminstone kom fram innan nyår. Jag har försökt planera i veckor, men det var fett svårt att få tag på vykort för det första. Sen gick det typ inte att få tag på frimärken. Först var vi i fel affär för några dagar sedan, sen glömde Andy ett par gånger och idag hade de slut på frimärken i den rätta affären. Frustrerande var bara förnamnet. Ibland suger det att vara på ett ställe där man inte kan ta sig någonstans själv, inte kan beställa saker till dörren själv (således inga julklappar från mig i år), inte ha egen telefon (hade ett viktigt samtal idag som jag inte kunde ringa och jag kunde inte använda hans telefon eftersom han glömt att kolla upp taxan) och inte ha tillgång till familjens schema. Därför var jag lite sur/deppig idag.

Men sen kommer man på, som så många gånger förr: Hallå, jul? Vem orkar bry sig?

texas träd

Ingen vit jul hemma.

