Mer julklappsshopping. Det var löjligt packat på vägarna såklart. Detta kan enkelt förklaras med flockbeteende i jultider, men det är också ett nytt problem. Alltfler upptäcker Austin och flyttar hit vilket är bra för ekonomin, mindre bra för hur lång tid det tar att ta sig.

Inte blev det bättre heller av att vi åkte till fel affär där vi skulle hämta ut Mikes julklapp (nya Xbox). Eller rättare sagt hade Andy råkat beställa den till fel affär. Nu fick vi åka tvärs över stan på något vis jag inte förstod. Tursamt nog var inte trafiken så illa som man kunde tro. Dessutom hittade vi ansjovis och glitter och vips så var dagen räddad.

När vi kom hem gjorde jag en Jansson och så tog vi fram potatis och sill som vi köpt från IKEA. Lite vodka fick duga som snaps. Det där med Jansson var en stor risk. För mig tog det ca 25 år innan jag lyckades tycka om rätten (främst p.g.a. ansjovisen som vi nu ironiskt nog haft ganska svårt att hitta). Men Andy gillade! (Sa han i alla fall, hihi.) Sillen blev han extra förtjust i tror jag. Det smakade förvånansvärt autentiskt – close enough! Efteråt gjorde jag Ris ala Malta. Jag fick göra risgrynsgröten och saftsåsen från grunden eftersom sådant inte går att få tag på här vad jag vet. Under tiden ville Andy testa en ny sorts drink som för en gångs skull inte var äggtoddy. ”Jag tror jag ska göra hot buttered rum, den där drinken som de dricker i alla julfilmer!” sa han plötsligt. Bra val. Det visade sig vara en bitande go’ jäkel till hutt.

Massa musik också hela dagen. Först Lenas julskiva på repeat, sedan julkanaler på Pandora, sen Bad Religions julhopkok. Jag är redan trött på julsånger, haha. ”Frosty the Snowman, was very fun and gay, he was born on Christmas day, tjohej” eller hur den gick.

Om ni bara ska lyssna på en enda alternativ julsång i år, logga då in på Spotify, sök på X-mas project och klicka på deras version av Sleigh Ride. Fasen vad jazz-rockigt, bra där!

ikea sill

”Skål!” och ”mat” – två av de få, men ack så viktiga, ord Andy har lärt sig på svenska.

glitter julgran

Tinsel in Texas, tally-ho!

