Barnen vaknade 4:30 på morgonen och vägrade somna om. Det händer allt oftare att de vaknar sisådär runt fem. (Fast ofta så sover jag då vidare, hehehe.) Vi köpte en liten dosa som visar olika djur i taket och spelar vaggvisor på högsta volym. Den enda låten som går att sova till är Rock-a-Bye Baby. Vi provade en natt ”Nu i ro, slumra in” men den var alldeles för plonkig och man låg och väntade på att de höga tonerna skulle komma tills man blev helt tossig i huvudet. Jag fick gå upp och sova på kontoret den natten. Hur som helst, dosan verkar hjälpa något men bara ibland.

Så idag införde jag en regel! I hate to be the bad guy, men men. Jag föreslog att de nätter då vi har tvillingarna så måste vi andra vara i säng vid 10. Klockan 9 är deadline för att kunna göra något typ duscha, ta nattamat, göra läxor, få luggen klippt och dylika grejer. Fan, med min känsla för disciplin borde jag ha gjort lumpen!

Innan jag åkte hit hade jag lovat mig själv att jag endast skulle laga en maträtt till middag varje kväll. Men nu stod jag där ändå och gjorde fyra små rätter (hallå, detta är ingen kinakrog!). Ingen kan ju samsas om samma mat. Att Andy är glutenallergiker kan han inte hjälpa, men jag hoppas att ungarna i framtiden kommer anamma en bredare repertoar gällande kulinariska läckerheter.

Middag för Bob the Builder igen. Vi hade ett jäkla sjå med att försöka hålla honom kvar på stolen. Jag blir mer och mer säker på att han är packad.

Varje gång jag går in i badrummet så följer tvillingarna efter mig. De vill bli sminkade! Så jag tar lite rouge på en borste och låtsas dutta på deras kinder. Sen får de lite Aloe vera-gel på näsan. Min egen farsa hade säkert blivit förskräckt över detta och trott att man som vuxen kunde bli transa av dylika aktiviteter. Men det verkar mer vara tal om en skön känsla att bli kittlad av kabukiborstar i ansiktet.

Andy var så trött, så trött idag. ”Varför spyr katten alltid på orientaliska mattan?” gnällde han ynkligt och föll ihop i en liten hög. Han somnade till på vardagsrumsgolvet med en mjuk leksaksbil som kudde. Senare hittade jag honom i sängen med kläderna på. Klagade över ont i kroppen och att han frös. Först trodde jag att han fått flunsan men han var bara utsjasad som tur var. Det ger mig vatten på kvarn angående min regel!

knasen

Hård men rättvis.

