Det hade blivit dags för mission: shoppingrunda. Shoppa är otroligt roligt i USA. Dels är det himla billigt eftersom dollarn är låg liksom momsen och dels blir man nästan alltid väldigt trevligt bemött. Okej, många gånger dyker någon säljare på en som en hök men jag föredrar ändå det framför känslan att man bara stör som man får i Sverige. Allt detta ville jag visa mamma.

En bit härifrån ligger shoppingcentrat i Pecan Park. Det finns hur många sådana där små ställen med en samling affärer som helst utefter vägarna, det märks att USA är ett land som bygger på business.

Morsans favoritaffär blev Bed Bath & Beyond. Det är som Duka och Cordon Bleu i ett. Ni vet en sådan där affär där man kan köpa massa grejer man inte visste att man behövde. Eller vad sägs om ett pluttelitet rivjärn speciellt för muskotnöt? Men varför finns det bara ballongvispar och tvålkoppar utan hål? De kan sätta en gubbe på månen, så hur svårt kan det vara att tillverka vettiga saker?

Mitt emot affären fick morsan syn på något som hette Texican café. ”Perfekt, ett café! Där sätter vi oss och tar en fika!” sa hon och började genast gå i den riktningen. Först blev vi placerade inomhus vid något murrigt bord. ”Ursäkta could we please sit outside?” frågade vi och blev hänvisade till en lite trevligare uteplats. Efter en snabb titt i menyn var valet givet: Friterad glass, gud vad konstigt, det måste vi testa. Så efter vi beställt kom servitrisen in med tortillachips och salsa. ”Excuuuuse me, vi beställde faktiskt glass!” ”Jaha, men chips och salsa ingår alltid. Det här är en mexikansk restaurang,” upplyste hon oss om. Så mycket för ”café”, eller hur? Såklart att ingenting kan vara samma som hemma, allt måste ju vara lite krångligt. 😉

Friterad glass var hur som helst väldigt gott på ett spännande sätt… och mycket, mycket mäktigt.

friterad glass

Gött med salsa till glassen!

I nästa affär hittade vi ett par virkade boots till mig. Det var nästan cowboystuk på dem. Gasp! Jag som aldrig skulle köpa kobojstövlar. Morsan köpte lite skojiga grejer också och en och annan present.

I affären bredvid hittade jag exakt ett sådant halsband som jag har letat efter länge, fast det kostade 50 dollar så jag orkade inte bry mig. Men sen sa damen i kassan att alla smycken på den hyllan nu endast kostade 5 dollar. Jag tjoade rätt ut, ”Skämtar du? Wow, det känns som om jag har vunnit på lotteri! Haha, det här är min lyckodag!” Sen kände jag mig lite dum. ”Bara för att du fick skiten så billigt,” tänkte säkert hon.

Jag SA ju att det rockar att shoppa i USA. Jag förstår hur man kan bli shopaholic här. Köper man tusen saker för 5 bucks så blir det ju ca 35.000 kronor. Det smyger sig liksom på. Härlig känsla ändå, hehe. 😉

virkade boots stövletter

Inte så jättemycket cowboy, inte tillräckligt för att vara en ålderskris i alla fall.

