Om det inte är den tidskrävande frukosten som jag beskrev igår så är det i stället äggfrukost vilket kan gå ännu värre. Andy älskar ägg som steks ”over easy”, alltså vändstekt med gulan fortfarande rinnig. Fast när jag gör det blir det oftast ”over and out” som jag brukar kalla det. I morse lyckades jag till och med smasha ägget rakt ner på spisen i stället för i stekpannan. Det är en bitch att rengöra en gasolspis vill jag lova och det är en vecka tills städerskan kommer. Glargh. Inget av detta hade hänt om inte min mamma tappat mig som liten*.

Nu har vi till slut fattat vad ungarna vill ha för mat. Andy köpte idag hem snabbmat från Sonic för första gången. Vi har hört att barnen älskar deras grilled cheese sandwich nämligen. Våran grilled cheese vägrar de däremot äta. Äntligen vet vi varför – den är helt enkelt för nyttig! Bröd som har lite, lite fibrer går inte ner. Det måste vara kritvitt bröd med låtsasost (ni vet, sådan där orange som de har på McDonalds). Tack vare Sonic hade vi ikväll den lugnaste middagen någonsin. ”Varför göra det så svårt för sig?” skulle säkert många amerikaner säga. Jag läste häromdagen en artikel där en ensamstående, lågavlönad mamma klagade. Någonting i den här stilen: ”Kan ni fatta någon gång att vi som inte har så mycket pengar inte har råd att köpa riktig mat att laga? Vi måste åka till drive through och servera ungarna skräp.” Jag fattar ingenting av det resonemanget. Hur dyrt är pasta med tomatsås liksom?

Arg blir jag också. Men då tänker jag på min husguru Kay Pollak som säger att man ska stanna upp och säga till den som tjafsar med en: ”Det ligger något i vad du säger.” Och ja, det gör det ju. Skräpmat kan faktiskt vara gott ibland. Smör och snabba goa kolhydrater med socker på. Transfetter med glass på. Diabetes på påse och alla de där andra läckerheterna vi västerlänningar älskar att frossa i. Det tråkiga är bara när barn alltför tidigt börjar med de där grejerna. Nästan lika illa som att bli tappad.

*) Förlåt mamma, jag vet att du inte gillar det här skämtet! Men allt blir roligare om man har någon att skylla på. 😉

dagis mat meny

Menyn från barnens dagis. Lördagsgodis hela veckan… (Klicka för att förstora.)

 

4m

