Jag hade först tänkt gifta mig i min studentklänning. Den är jättefin och sitter fortfarande som en smäck, figursydd till den 18-åriga jag. Men sen tänkte jag: ”Äsch, jag ska kolla om det finns några vanliga, vita Ida Sjöstedt-klänningar, de är schyssta och lagom festliga.” Den tanken utvecklades till: ”Jag ska kolla om det finns några begagnade brudklänningar till salu. Kolla kan man ju alltid.”

Den första dagens research slutade med att jag hittade en otroligt fin, ny klänning. Men den visade sig vara en billig kinesisk kopia när man undersökte saken närmare. Många asiatiska företag gör så, de lägger ut en bild på en fin blåsa, sen gör de en fulare kopia efter en budget som de satt upp. Självklart försökte jag hitta originalet men det var näst intill omöjligt.

Okej, nya friska tag. Fan, fan, fan, ville inte att detta skulle bli ett sådant projekt! Nu hade jag formulerat tre krav i alla fall:

  1. Den får inte vara strapless, det kommer aldrig att sitta uppe om man inte är lite… hmm, större upptill.
  2. Klänningen måste gå att gå omkring med, vilket såklart inte är en självklarhet vad gäller brudklänningar.
  3. Den måste vara i rätt storlek. Jag har en väldigt flexibel storlek. Kan ha allt från liten 34 till stor 38, kanske t.o.m. 40 om man sätter i ett bälte och syr in lite här och var. Men när det gäller en brudklänning så är det plötsligt rätt så viktigt att den sitter som klippt och skuren. Tyvärr är det inte så vanligt med så små storlekar som jag då behöver.

Dessa krav visade sig vara svårare att möta än vad jag trott. Väldigt få brudklänningar har axelband och de flesta har värsta släpet och är större än storlek xsmall. Därför blev jag väldigt glad när jag hittade en rolig partybrudklänning i trumpetmodell från Jessica McClintock (amerikansk designer som har rätt små storlekar). ”Yes, den här blir bra!” sa jag. Fast då gillade inte Andy den eftersom han tyckte fotomodellen på bilden såg ut som en stoppad korv. Gaaaaah! Tillbaka till ruta ett.

Dag numero tre. Vi hade nu beslutat oss för att köpa en helt ny klänning från ett amerikanskt företag. Vi skulle trots allt gifta oss i San Fransisco City Hall vilken är väldigt maffig, inte springa in i första bästa kapell här i Austin som vi först tänkt. En hel fredagkväll gick åt att prata igenom det hela. Time well spent, eller? 😛

 

13m

