Som jag tidigare berättat, Andy är alltså i Sverige och jobbar. Han bor på ett hotell några minuter med buss från min morsa. Trots detta hann han bara säga hej till henne och min moster i fem minuter under hela resans gång. Lämnade av lite grejer till mig också som jag inte fick med mig i resväskan sist.

Det har varit busy busy busy hela tiden. Positivt, men konstigt. Andy tycker att svensk kultur är underlig. För det första, det tog ett tag för dem att öppna upp och bli mottagliga för de idéer som hans företag försöker sälja in, men han lyckades. Han tyckte också att hotell och liknande kunde bli lite bättre på att sälja sina tjänster. När man checkar in skulle det t.ex. inte skada om personen i receptionen talade om att det finns en restaurang och room service och berättade att man står till tjänst om gästen skulle behöva något. Speciellt om det gäller folk som är på tjänsteresa, då kan det aldrig skada att personen spenderar lite mer. Vilket leder till mer konsumtion, vilket i sin tur leder till fler arbetstillfällen och mindre arbetslöshet. Nationalekonomi 101 mina kära vänner. Ni ser, än en gång har jag löst världsproblemen! 😉

En annan märklig grej med svensk kultur tyckte Andy var att folk står i vägen för varandra överallt. Man flyttar sig inte om någon behöver komma fram. Det gäller såväl på tunnelbana som på restaurang. Man blir ignorerad överallt, av både anställd personal på caféer och på kontor. Folk låtsas inte se en. Detta är oerhört konstigt för en amerikan. Men vi svenskar kanske känner igen oss och tar åt oss? 😉 Bättre kan vi, hallå!

Framåt eftermiddagen började jag få bilder på lyxmat skickade till mig samt ett och annat fotografi av någon himla magdansös (wtf!). Det var Andy som blivit bjuden av svenska jobbteamet på Lallerstedt-krogen Gondolen. De svenska kollegorna hade även sagt till honom att han kan få komma till Sverige och få en kontorsplats i flera veckor, så nästa gång kanske han åker med mig kanske han kan få stanna längre.

Efterrätt sorbet

Wish you were here, älskling. *Sukt sukt*

 

19m

