Dagen var inne för vår resa till Kalifornien där vi ska gifta oss! Vi åker först till San José i Bay Area och kommer senare förflytta oss till San Francisco.

Vi hade en sen flight så vi hann fixa lite innan vi åkte. Andys mamma kom över för att instrueras i hur katter ska matas och växter ska vattnas etc. Under lunchen började det hetta till mellan henne och Andy. Så fort man kommer in på ämnen som ens snuddar lite vid politik kanske man helst bör byta samtalsämne, har jag fått förklarat för mig. Konstigt värre då att blivande maken inte verkade följa sitt eget exempel! Nu blev det i stället så att de nästan råkade lite i luven på varandra ungefär en kvart innan vi skulle åka till flygplatsen. Jag började städa undan disken med orden: ”Äsch, vi får ordna en filibuster mellan er när vi kommer tillbaka!” Den eviga medlaren. 😉

Så när vi gick genom säkerhetskontrollen så tog en mycket sträng kvinna mig åt sidan och sa att man behövde titta i mitt handbagage. Vad nu då? Innanför huvudfacket hittade hon ett hemligt lönnfack som jag inte visste existerade och där drog hon fram påsar med havregryn, snören och… en fickkniv! Ett sådant där multi tool som innehåller både sax, kniv, skruvmejsel och allt annat man inte får ha med sig i handbagaget. Jag blängde argt mot Andy. Det var ju hans väska som jag måst låna eftersom min checkade resväska var proppfull med brudklänning, brudklänning och brudklänning. Varför hade han lagt ner ett mordvapen i väskan för, det vet väl varenda människa att man inte kan göra nuförtiden? Det visade sig dock att han inte använt väskan på jättelänge och inte hade kollat det där facket inför den här resan. Det kostade 20 dollar att skicka hem kniven till sig själv (och det ville han gärna göra då det var en present från Mike). Flygplatsfrimärken är jäkligt dyra alltså, vilken business. 😉 Jag ställde mig vid sidan om medan Andy gick och fick kniven postad men fick till slut flytta mig eftersom kvinnan fortsatte att blänga misstänksamt på mig. Jag tröstar mig med att tänka, ”äh, ännu en stackare som är bitter för att den inte kom in på polishögskolan”. 🙂

(Undrar förresten hur det gick i säkerhetskontrollen för Min Lille Kompis Tage, han som hade en liten fickkniv inuti sin mage? Om han åkte fast och fick genomgå super screening med plasthandskar eller? Det förtäljer inte sången.)

Man försökte ju sova lite på planet. Andy har lärt mig ett nytt trick. Det är som en ny variant på att räkna får. Man går igenom hela alfabetet och försöker komma på djur som finns på zoo. ”A som i apa, B som i björn, C som i chinchilla…” Funkar ungefär 50% av gångerna.

flyg kalifornien

Ingen tråkig flygresa.

flyg san fransisco

California here we come! En av mitt livs viktigaste resor…

Jag har kommit att älska känslan av att stiga av planet, leta rätt på sin hyrbil och sedan segla iväg mot nya äventyr på ett ställe man aldrig besökt tidigare. Andy tycker inte det är något speciellt med det, han har gjort det flera hundra gånger.

Vi hade bokat ett riktigt schysst hotell i Mountain View, tog ut svängarna lite mer vad gäller lyx än vad man normalt gör vid affärsresor. Fick ett rum med uteplats och utsikt över poolen.

Som vanligt när vi just har anlänt till en ny plats gick vi på en… japp, ni gissade rätt, en thaikrog. Vi hittade den på den lilla gatan South Murphy Avenue, skitgullig liten partygata.

Tillbaka på rummet till decaf kvällskaffet började vi öppna lite paket som kommit till hotellet. Massa bröllopssaker: Blingigt armband, ett stycke tiara, brudtofflor, smink osv. Rena rama julafton. Lenas sjal och clutch, mormors örhängen och mammas halsband hade vi mirakulöst fått ner i samma väska som klänningen. All set.. kanske.

hotell sheraton pool

Man har haft det sämre. 🙂

 

hotell sheraton san jose kalifornien

Utanför vårt rum.

 

5a

