På kvällen skulle vi ut med Andys gamla kollegor som alla jobbat på det förra företaget och samtidigt bytt jobb till det här nya. Vi möttes på en grekkrog av alla ställen. Nästan alla sådana restauranger är hädelse för en riktig grek som undertecknad, även om det oftast är väldigt gott.

Kvällens kanske hetaste ämne bland vännerna var: Skulle de få sin bonus från företaget de just lämnat eller inte? På något sätt hade de blivit bortdribblade av ledningen och de misstänkte att det var speciellt en kille i deras grupp som förargat de som bestämmer om den sortens ersättning. Gamla företaget hade i ett desperat försök att behålla honom lyckats komma fram med ett riktigt bra paket och en snubbe hade närapå riskerat sin karriär på kuppen. Men då hade han bara, ”nä jag har redan bestämt mig för att sluta”. Kanske inte så smart, fast ändå inte tillräckligt för att bryta mot lagen. Vännerna misstänkte att de hade ett case och en av dem hade redan kontaktat advokat. Jobbskvaller kan vara riktigt kul! Min morfar var alltid ett stort fan av just sladder gällande arbetsplatser. Han lärde sig namnen på samtliga karaktärer på allas jobb. Jag tror jag har bestämt mig för att bli likadan, för här får man höra spännande grejer nästan dagligen.

Lite gamla minnen togs också upp. Till exempel var det en väldigt stor, parant dam som hade varit allas chef förr i tiden och som de av någon anledning trodde att Andy gillat lite i smyg. ”Lägg av nu, jag fann henne inte det minsta attraktiv! Jag förstår inte varför ni inbillat er detta,” sa Andy upprört med en röst som blev så nervös att de trodde honom ännu mindre. ”Ja, en sak var säker i alla fall och det var att du var hennes bitch!” skrattade hans nuvarande chef. ”Hörrni ursäkta, men det här börjar likna en svensexa!” sa jag och alla garvade ännu mer. Stackars Andy.

Personalen var så hetsig och frågade en gång i minuten om man ätit färdigt att man till slut fick kasta i sig maten och lämna hälften (detta är Kalifornien där det måste gå undan eftersom tid är pengar). Vi gick till ett ölhak med olika spännande sorters bärs. Cappuccino stout, cocoa ale och dylika sorters godsaker. Mäktigare än Guinness. Nu blev skvallret allt intensivare och den enda kvinnan i gruppen berättade att hon funderade på att sluta om hon inte fick ett field job. Att sitta på kammaren och vara enbart teknisk var inte hennes grej, hon behövde komma ut och träffa kunder. Från det till ämnet ”bajskaffe” (även känt som Kopi Luwak) och en rolig vits som gick ut på att en brud drog av sig brallorna för att visa en tatuering av en mus. När ingen mus syntes sade flickan: ”My pussy ate it.” ”Du, den där skulle aldrig funka på svenska!” fick jag förklara. Såvida man inte byter ut tatueringen mot en ost… Själva hade jag och Andy riktigt spektakulärt skvaller, nämligen det om ex-fruns motorcykelvurpa. ”Kan ni tänka er det, hennes ansikte skalades av mot motorvägen! Hon ser för djävlig ut. Så nu måste vi ta hand om två demoner till tvillingar på heltid.” Det gick ett sus genom publiken och jag tror vi vann priset för bästa historia.

 

7a

