Jag lovade bilder på San Francisco, här kommer de:

San Francisco Union square

Torget utanför vårt hotell.

San Francisco Union Square

San Francisco cable car

SF har flera olika sorters lokaltrafik – här ser ni den berömda cable car.

San Francisco

Union square flowers

Här åt vi frukost.

San Francisco downtown

 

Som sagt, det var ju min födelsedag. En mycket konstig sådan. Springa runt och leta bröstimplantat medan försäljare rycker en i håret (hmm ja, ungefär i alla fall). Och konstigare blev det. Andy hade fixat en överraskning åt mig, men jag visste redan vad det var. Det går inte att överraska någon som tänker likadant som en själv. Vi traskade genom halva stan och hamnade på en komediklubb (kunde i och för sig till och med ni gissat!).

Utanför blev vi tillsagda att visa leg. Såklart hade ju jag då inte med mig mitt, jag brukar vara försiktig med att ta med mig passet vart jag går av rädsla för att förlora det (då är det typ kört av en massa olika skäl som jag inte kan förklara här). Tydligen har det kommit någon ny lag i Kalifornien att man måste visa legitimation för att få köpa alkohol, oavsett om man är 21 eller 61. Vakterna var mycket aggressiva och otrevliga. Inga komiker direkt, höhö. Jag fick ett stort svart kryss på handen som betydde ”under 21”.

Men väl inne på klubben fick jag en snilleblixt. Först gned jag bort krysset, det var hur lätt som helst. Sedan väntade vi tills det blev mörkt. Därefter beställde vi varsin Rom & Cola*. Inte för att man måste ha alkohol när man kollar på stå-upp, men det blir ju helt klart roligare. Om någon hade frågat vad det var i glaset hade vi naturligtvis sagt ”Coca cola” och hade det gått så långt att någon fått reda på att det var alkoholhaltig cola så hade vi bara sagt, ”vi beställde en coca cola och en rom och cola, har ni problem med hörseln eller?” På detta vis fick vi ändå våra drinkar till showen. Medan jag satt där och smuttade på min drink tänkte jag dessutom ut en ganska smart hämnd som ni ska få läsa om i ett senare inlägg.

Den första komikern var mest äcklig. Numero due var skojigare. Var någon snubbe som hette Henry Phillips som var rolig på ett ganska skumt vis. Först handlade det om hur han övat gitarr i flera år för att kunna få brudar (vilket slöseri med tid för det ändamålet, det funkar inte, kan jag intyga! lol). Han låtsades suga på gura men sedan rev han av ett solo på en akustisk stackare och jag fattade aldrig om han ville visa sig bra eller om han fortfarande skulle visa att han sög. Han hade en låt som hette ”Say oops and move on” som var skoj, den kan ni kolla in här.

Huvudakten var stupfull! En tjej som sluddrade och raglade runt på scenen. Klagade över att hon var så tankad att hon glömt sina repliker. Hon hade tydligen blivit bjuden på drinkar av gänget innan oss och nu var hon helt väck i huvudet. Gick igenom hela publiken och bara, ”Var kommer du ifrån? Ryssland? Wooooooo! Du då? Arizona? Hahaaaaaa!” Nä, hon får fan säga ”oops” och mova on.

*) Egentligen så är ju Rom & Cola en zombiefilmdrink, men äsch, den funkar till det mesta.

 

Trans American Building San Francisco

Transamerica pyramid är den högsta skyskrapan och något av ett kännetecken för San Francisco.

 

 

12a

