Direkt efter den konstiga kiropraktorn åkte vi till banken Wells Fargo för att få vårt vigselcertifikat. De hade kontor inne i en mataffär, Randall’s. Detta var alltså på en lördag och vi behövde en notarius publicus. Är det inte fantastiskt att man kan fixa någonting sådant på en helg? Nästa sak som jag tycker är väldigt typisk för USA är att tjänstemän som har viktiga och kanske lite torra jobb ändå kan vara så jäkla roliga. Tjejen som vi fick träffa var jättelustig. För det första hade hon väldigt avskavt nagellack. Sedan bar hon en ganska urringad blus och hade till råga på allt stor byst (detta märkte inte Andy, haha). Jag har i alla fall aldrig sett en anställd på en bank i Sverige som ser ut så. Hon var också skrattig av sig. ”När jag bytte efternamn till min mans så blev det ju det här, hihihihi!” (Pekade på något som var väldigt likt ordet cock.) Och sen: ”Asså varfööör kan inte jag få ha ett husdjur för min man? Hundar kan ju skita ute i trädgårn och jag är ändå den som gör allt trädgårdsarbete!” Flummigt! 🙂 Ja, det var den konstigaste lördagen på mycket länge.

Men i alla fall, nästa dag åkte vi till Home Depot. Den påminner rätt mycket om Bauhaus i Sverige. Direkt när vi kom in fick jag en komplimang för min jeansklänning av en tjej som jobbade där (det har däremot aldrig hänt på Bauhaus). Där köpte vi ett dubbelt duschhuvud (världens smartaste, ibland är duschen det enda tillfället man har tid att prata när den ena har ett stressigt arbete), en dimmer till matrummet (tvillingarna har precis lärt sig att säga ”too bright!”), en stor palm som inte kommer att se fjuttig ut i det enorma vardagsrummet samt en trädtrimmer med inbyggd såg (vi har fått ett argt brev från husägarföreningen om att ett av våra träd täcker en hel trottoar).

Vi beslöt oss också för att slinka in på en trädgård som säljer olika utomhusplantor. Precis vid huvudingången har vi ett hål där det skulle behöva sättas något. Förr i tiden har det växt blommor där, men tjena, i Texas är det inte så lätt att få sådant att överleva. Agave vore fint, tyckte jag. Det har jag sett hos många grannar. Andy var skeptisk. Eftersom han växte upp i öknen i New Mexico tycker han inte att kaktusliknande saker är lika exotiskt som många andra. Han förknippar det med karga landskap där inte ens fåglar vill bosätta sig. Killen som ägde stället, en cowboyhattprydd typ med nästan överdriven sydstatsaccent, måste ha rökt på. Han var oerhört flummig. ”Duuude, du behöver en palm!” Två agaveplantor kostade 700 dollar och man måste få hjälp med att plantera dem på grund av att man väldigt snabbt når berggrund när man gräver i de här trakterna. Hmmm… Kanske vore bättre med plastblommor? Vi åkte hem för att fundera på saken. Och så en piña colada så tänker man bättre.

Plantering

Luckor som skulle behöva något fint.

Agave plantor

Världens vassaste små taggar som man måste trimma, annars spetsas väl någon unge där.

Palm inomhus

Den har en bit kvar innan den når taket.

 

11m

