What else is new? Ja, just det, Mike fick ett stipendium i skolan, ”President’s award”, som delades ut vid en ceremoni med ett skolband som spelade med mera (inte så illa pinkat av någon som lirar tv-spel hela dagarna). Lite senare kom ett diplom hem i brevlådan påskrivet av Obama. (Vi misstänker starkt att det kan ha varit en assistent som skrev autografen. 😉 ) För övrigt var Mike den snyggast klädda och den mest rakryggade av alla elever så Andy var mäkta stolt. En annan rolig grej var att Mikes mormor hade på sig ett jättetrendigt statementhalsband! Hon har väl haft det i hundra år och så plötsligt blev det inne. Med enkel logik borde det ske med alla sorters plagg och accessoarer, så släng inte den rosa velourjumpsuiten riktigt ännu!

Sedan ska jag få följa med till San Francisco igen för det ska vara någon jobbmässa. Aptråkig förmodligen, men hey, San Francisco liksom! Jag fick ett eget badge där jag skulle skriva en fejkad jobbtitel. Här hittade jag ett par roliga sajter om man behöver hitta på något fancy att skriva på ett visitkort:

http://www.jobschmob.com/JobTitleGenerator.cgi

http://www.bullshitjob.com/title/

Apropå jobb så åkte vi till Andys kontor och tittade till det. Han har aldrig varit där förut, haha! Jobbar jämt hemifrån. Jag hittade en whiteboard och började låtsas vara ingenjör. Man börjar ju kunna tugget efter att ha lyssnat på timslånga telefonsamtal, klagomål till frukosten samt middagar med medarbetarna. Produkterna, de teknikspecifika uttrycken, kunderna, människorna… Äsch, det är ju bara att slänga sig med lite floskler vet jag. ”The methodology of the signoff debug compiler synthesis”, eller hur ba’?

Teknik var det ja. Jag har ett nytt tips till alla utlandssvenskar där ute som längtar efter familj och vänner. Videosamtal kör ni säkert så det ryker. Jag föredrar Skype framför Apples FaceTime eftersom det flyter på bättre. Men tänk om man vill prata tre stycken? Vi hittade förut ett program där en i gänget var tvungen att vara upp och ner. Pffft, glöm det! Google Hangouts funkar mycket bättre, så det kan jag varmt rekommendera. Med morsan och brorsan är det alltid klockan 9:00 som gäller – då är klockan nämligen 16:00 i Sverige och 23:00 i Japan.

Stipendium

Där är vår pojk!

 

23m

