Jag fick ett badge så jag kunde komma in på Andys jobbmässa. Det började med att vi hämtade ut några käcka tröjor med företagslogon. Sedan fick jag följa med på en föreläsning som skulle ha riktig inside information om hela branschen i stort. En gammal guru skulle hålla i eventet. Här hoppades man ju kunna plocka upp några schyssta hemligheter. För grejen är att ska man hålla på med IT på något sätt så är det i Bay Area, Kalifornien man bör befinna sig. Silicon Valley och yada yada. Det var här allt började, Google, Apple osv. osv. osv. Mark Zuckerberg gick på Harvard men flyttade till Palo Alto. Tillfällighet? 😉 För att använda en rollspelsliknelse: Bara genom att befinna sig i den här trakten får du +10 på success.

Tyvärr tyckte Andy inte att snubben hade så speciellt mycket att komma med denna gång. Jag kommer inte ihåg så speciellt mycket och vissa saker var lite väl tekniska för mig (”framtidens kretskortschip”). Men det var en intressant nisch han hade hittat – rådgivare för företag som sysslar med systemdesign*. Han är för denna nisch vad Anna Wintour är för modebranschen, en fingertoppskänslig spågubbe som blir uppringd av Wall Street-nissar som inte förstår sig på teknologitugget. Han var väldigt trevlig i alla fall, hälsade i hand på alla åhörare efteråt på coctailpartyt som följde (t.o.m. min hand som var kladdig av melon).

På partyt såg vi 80% äldre herrar. Folk nätverkade till höger och vänster och ignorerade varandra strategiskt. Vi sprang på han som är gift med fru Ka-ching och han hälsade trevligt. Frugan hans var överallt men hon struntade i oss totalt såklart. Busy busy. 🙂 Det liknade på något sätt väldigt mycket de tv-spelskonvent som jag varit på. Ett politiskt skådespel. Men det var gott med lite bira och tilltugg. Jag får alltid Andys del eftersom det mesta på sådana här ställen innehåller gluten. Ett jazzband spelade soft musik i bakgrunden.

Vi sprang iväg för att leta ihjäl oss efter en japansk krog men de hann stänga så det fick bli gamla hederliga Chipotle i stället. 🌯

*) Hela branschen har fram tills ganska nyligen varit mindre värd än varumärket Barbie. Men nu har den läskiga lilla dockan halkat ner till ynkliga 2 miljarder dollar (att jämföra med denna lilla nisch på 9 miljarder). Där fick hon! 

 

 

2j

