Dagens program var: San Francisco Zoo. Andy var stressad som en surikat. ”Vad ska vi äta? Ska vi verkligen ta hyrbilen? Det kommer ju säkert inte finnas parkering! Och hur ska vi då ta oss dit?” Jag bara stod där och stirrade på honom medan han höll en monolog. ”Vi kan väl äta nån sunkmat på zoo? Vi kan väl stå i kö för parkering, borde ju bli nåt ledigt inom en halvtimme?” försökte jag. ”Du förstår inte, det här är San Francisco!” gnällde han vidare. Men som vanligt blev det som jag ville. 🙂 Och när vi väl kom dit fanns det massor av parkeringsplatser och en helt okej snabbmatsrestaurang.

Besöket började lite sådär. Vi blev inlurade i ett kolmörkt hus där det skulle finnas en ovanlig art av skymningslemurer av en skum brud med oversizade solglajer och svart skinnjacka. ”Följ bara väggen med handen, era ögon kommer snart att vänja sig!” Men plötsligt tog väggen slut, Andys hand gled ur min och kvar var bara ett mörker. Efter en stund hördes en röst från tomma intet. ”Ser ni lemurerna? Titta, där är mamman när hon jagar!” Var det här ett skämt eller? Det var ju pitch black därinne. Lemurer, my ass liksom! Nu började jag få klaustro, men hur fasen hittade man ut? Jag trodde jag hade blivit insugen i ett svart hål. Jag hann bli helt svettig innan jag slutligen lyckades ta mig därifrån. Ägd av lemurer!

lemur staty

Skymningslemurernas mörka magi.

Varför blir det alltid bajschock när man går på zoo? Min brorsa fick en gång se en liten apa som rullade en boll av poop och studsade runt med den. Det blir nog svårslaget, men vi såg i alla fall en flodhäst som rullade runt och sedan bajsade medan svansen vevade runt skiten så den flög åt alla håll. Ironiskt nog såg vi inte ett enda sjölejon, den inhängnaden var tom. Vi såg dock många killar som såg ut som värsta gängmedlemmarna som gick omkring och tittade nyfiket på gulliga djurungar.

flodhäst på zoo

everyone poops

‘Cause everybody poops, sometimes… 

 

Andy köpte en mjukismyrslok åt mig. ”Vill ni även köpa mjukiskoalor till rabatterat pris?” frågade tjejen i affären. ”Nej tack vi har ett helt hus fullt av mjukdjur,” sa Andy. ”Det bästa med det är att man landar mjukt ifall man skulle ramla!” sa tjejen då och det hade hon ju alldeles rätt i. 🐻

noshörning

Hornlös noshörning säger ”mums med kartong”. Helt normal syn.

leopard zoo san francisco

tiger san francisco zoo

Vare nån som ville nåt?

björn san francisco zoo

isbjörn zoo kalifornien

Izzzbjörn.

sjölejon san francisco zoo

Djurparkens enda sjölejon, tillverkat av bråte som sjölejon ofta fastnar i.

Efteråt åkte vi till Half Moon Bay till restaurangen Moss Beach Distillery. Det var en cool krog där man hade världens utsikt över havet och dit folk fick ha med sig sina hundar. Vi satt där och pimplade öl/vin tills solen gick ner. Som tur var fanns det filtar man kunde sno in sig i.

kalifornien klippor

Där har vi såna där förunderliga klippor igen, nästan som Grand Canyon.

träd skägg

Skäggiga damen har man ju hört talas om, men skäggträd??

moss beach distillery half moon bay

Moss Beach Distillery måste ni gå till om ni besöker San Francisco-området. 

half moon bay kalifornien california

Schysst utsikt från krogen eller?

solnedgång usa

Den här solen firar man gärna med en bira trots kyla.

 

7j

