Jag ska klämma in ett inlägg om Halloween innan det blir alltför gammalt. 😉 Halloween är en konstig tradition som aldrig riktigt fått ordentligt fäste i Sverige. Dagen då tiggeri är acceptabelt och alla klär ut sig till hårdrockare. Jag kan väl inte säga att jag någonsin gillat det särskilt. Varför bara äta godis och fokusera på skräck en gång om året liksom? >:D

Men här i USA är det såklart obligatoriskt.

Dagarna innan hade vi fått en sådan här:

halloween godis kedjebrev

En godispåse med ett sorts kedjebrev. 

Men vi orkade inte göra något åt det (boooo!). Förlåt neighborhood!

Andy hängde upp lite Halloween-dekorationer på dörren och utanför. Det finns en autistisk pojke några hus bort som fullkomligt älskar Andys lilla spöke som dinglar och säger ”mourorrorroorrrrrrrrrr” som en trasig gräsklippare, så den är ett måste. Massa godis hade han köpt också fast vi redan hade flera ton i skafferiet. För ett tag sedan slängde jag en hel 30-literskasse med gammal mat, det mesta godis från Halloween och jul. Men man kan inte ge bort gammalt snask för då blir man utpekad som ”det där mögelhuset med larver i chokladen”.* Re-gifting lämnar vi åt Seinfeld. 🙂

halloween prydnad

halloween godis

 

Tvillingarna kom över iklädda djurkostymer. Själv hittade jag någon färgglad narrhatt i garderoben (i det här huset behöver man inte köpa någonting nytt). Gud, jag skulle nog aldrig klara av att gå och trick-or-treat:a själv med ett barn! Jag klarar bara inte av att tigga, det är liksom fysiskt omöjligt! Egentligen är det ju så att allt godis bara cirkulerar runt, man byter karameller med varann, och alla har ungefär samma grejer. Men ändå, näää… Och så giriga tvillingarna var! (Såklart, de är ju bara tre.) Försökte ta sig in i folks hus för att få mer, mer, MER. Riktigt najs ändå, man får se vad det är för folk som bor i husen runt omkring. Vi har ju aldrig hälsat på en enda kotte känns det som. Man ser på dörren vem som vill ha besök och inte. Om lyset ute på farstutrappan är tänt och huset är dekorerat, ja då vet man att det är fritt fram och att DÄR finns det godis.

trick or treat halloween

Hej hå hej hå, trick or treat vi gå.

gravsten halloween

”Run was a great friend to everyone he met. He always did the right thing when something happened. Survived by: Bolt, Dash, Sprint, Zoom, Streak, Dart, Canter, Trot.”

skelett spindel halloween

I Texas ligger skeletten och solar sig på Halloween.

halloween dekorationer

halloween dekorationer trädgård

Hängda gubbar i trädgården, då vet du att du är välkommen!

halloween ljus

Ett kreativt staket.

 

Sen måste man ha någon som vaktar dörren hemma också ifall det kommer några små gulliga trick-or-treaters. Lite jäktigt ändå. Jag hade precis plockat upp en kattskit som hamnat ute på golvet samt torkat en rinnande näsa med andra handen och hann inte gå och tvätta av mig förrän det ringde på dörren… 😳

 

halloween klistermärken

Så här borde vår dörr se ut jämt.

 

Efter mörkrets inbrott bör man släcka utebelysningen och inte öppna dörren, för då kommer de riktigt läskiga trick-or-treatarna som bara ska ha och ska ha massa godis. Ungar i gymnasieåldern som inte ens är utklädda och kanske har tagit sig en slurk av något berusningsmedel.

Andys morsa berättade senare att när hon var barn lånade hon och tjejkompisarna mammas långa kjolar för att klä ut sig till zigenare, sminkade sig hårt och ringde på hos främlingar. Ibland blev de spontant inbjudna på party. Haha, det skulle vara idag det! 😉 Tiderna förändras, mina kära vänner. Ock ock ock!

 

*) Min brorsa fick faktiskt maskar i en chokladask som avskedspresent från sitt förra jobb. Good riddance, typ…

 

halloween dräkt

Min narrhatt at dawn. 

halloween trädgård dekorationer

halloween kaka

Skitäcklig kaka för 3 dollar som inte ens ungarna ville ha. 🙂

 

 

31o

