Som många redan vet finns det en ideell förening för svenska expat-kvinnor som heter SWEA. Nu har jag inte gått med i den eftersom: 1. Andys jobb. 2. Ingen bil. 3. Småjävlar (även kallade tvillingar). 4. Inte så motiverat att träffa nytt folk när man fortfarande låter som Nicke Lilltroll. Men när de anordnade ett Luciatåg för allmänheten så nappade vi. Det hela skulle äga rum i Gethsemane Lutheran Church, en kyrka grundad av svenskar på 1800-talet.

Vädret var riktigt kyligt svenskt, passande. Direkt när vi kom dit fick jag syn på lussebullar och bara, ”Åååh!” En snabb, skamsen blick på Andy, den stackarn som aldrig kan äta någonting när det vankas fika. Eller jo, det fanns varmkorv utan bröd. Han luktade på lussekatten. ”Den luktar jäst. Det är därför vi kallar dem ’yeast rolls’,” sa han pedagogiskt. ”Jäst? Så oglamoröst! Det är faktiskt saffran!” Han sniffade igen. ”Hmm, jag känner bara jästdoft.”

lussebulle i usa

Okej, Gästbullar då, det kan jag gå med på att kalla dem.

Sen blev det dans runt granen med en massa vuxna och barn. Konstig känsla att bli rörd av Små Grodorna, haha! Men så blir det väl när man varit hemifrån länge. Andy hade nästan inte trott på mig när jag berättade att alla skulle dansa runt med händerna bakom rumpan och sjunga, ”No e-ears, no e-ears, no tails have they, coo-ack-ack-croak, coo-ack-kack-croak”.

svensk julfest swea usa

Tyckte man nånsin att det här var kul när man var liten, EGENTLIGEN?

tomte SWEA julfest

Och svenska tomten sa minsann aldrig ”Ho ho ho!” när jag var liten. 

Slutligen fick vi sätta oss i kyrkan och bli lussade för. Fick en flashback till när man gick i skolan och fröken höll på att bli galen på att vi aldrig kunde lära oss när man skulle gå upp eller ner i Luciasången (”sangt-aaaah lucia” och andra gången sangt-AAAAAH lucia”, hur svårt som helst). Men jag måste säga att jag var grymt imponerad av det här Luciatåget! När jag såg ”Gläns över sjö och strand” på schemat så tänkte jag: ”Ooooh, låt dem sjunga alla tre stämmorna!” Och så gjorde de det! They nailed it. Särskilt en sopran i bakre ledet var GRYM! Kantorn var ju inte dålig heller, jag vet hur svår den där tretti-tonartsbyten-jobbiga-låten är att spela/sjunga. Ett år sjöng jag i kören i skolan och vi failade hårt på den, haha. Luciamusik kan vara så… proggig.

Själva tåget var en blandning av strikt traditionellt (levande ljus, röda bälten och inget glitter) och barnvarianten (ungar som snuttar på batteridrivna lampor, tomtar som skrålar för full hals, pepparkaksgubbar och stjärngossar som headbangar med strutarna farligt nära ljusen). Sen någon gubbe i publiken som hade fräckheten att sitta och nynna med i helt fel tonart, lät som om han var packad! Allt detta lockade fram många gamla minnen. Minnen som kan vara svåröversatta till engelska.*

Hemma igen hade det suttit fint med en riktig glögg, men det gick nästan lika bra med saké.

*) Som brorsan när han var typ fyra, med ett tärnljus i högsta hugg: ”Akta så jag inte strlålar på dej!” (”Imma beam you up, yo!” -funkar det?)

 

gethsemane lutheran church austin

Kyrka grundad av en pojk från Halland minsann!

luciatåg SWEA austin

Santa Lucia, ge mig en tia…

lucia swea austin usa

…tian var trasig, Lucian var knasig.

luciatåg i usa

Snarare den här lilla tomten som var knasig. Varför hörs alltid falsksjungande barn mest? En av livets många gåtor. 🙂

gethsemane church texas

