Ibland hittar man något bra när man bläddrar igenom lokaltidningen. För några månader sedan såg jag en annons om att Trans Siberian Orchestra kommer till Austin med sin show The Christmas Attic. Konserten skulle äga rum precis när morsan kom hit så Andy föreslog att vi skulle ta med henne. Sedan kom han på att hans mamma kanske också ville gå. Lite originellt kanske att ta med sina mammor på rockkonsert, men what the heck. För ett tag sedan frågade hans morsa om hon fick bjuda oss på Neil Diamond. Vi bara, ”Eeeeeeeeeeeeeh…” Vi kunde bara inte förmå oss att tacka ja, så då var det här en bra kompensation för det.

Att ta sig till konserten var ett stort företag. Förutom att Austin numera är ansedd som den 5:e värsta staden vad gäller trafik så var det även julrusch och vägarbeten. Detta gjorde att det tog en timme ner till innerstan och en massa ångestrop bölades ut över GPS:en som lever sitt eget liv. Andys mamma satt i baksätet och försökte guida honom rätt med stark röst. ”Kör ner förbi Butte Boulevard mot Hancock road. Åk sedan mot Shoal Creek, INTE Bull Creek! Sen måste du köra runt ett halvt varv för att komma in i parkeringsgaraget, oj där var det visst enkelriktat!” Mitt under allt detta lyckades jag somna. 🙂

Stadion där bandet spelade hette Frank Erwin Center, aka The Drum, en basketarena formad som en stor bongotrumma. 7000 pers kom dit denna kväll, bland annat många småbarn i tvåårsåldern (kanske inte helt rätt målgrupp).

Trans Siberian Orchestra bildades av medlemmar från ett av mina absoluta favoritband genom tiderna, nämligen Savatage. Deras episka minimalism (jag vet, motsägelsefullt, men det är det som är så bra) var vad som tilltalade mig och har inspirerat mig i min egen musik. ”I am the morphine child, the dream defiled,” haha. Jon Oliva, snubben som var med och grundade TSO (fasen, han har om möjligt blivit ÄNNU tjockare) har i intervjuer sagt att Savatage och TSO är samma band (inte riktigt sant), men eftersom namnet ”Trans Siberian Orchestra” säljer mycket bättre så betalar det räkningarna och därför turnerar han bara med dem. Nu var jag ju tämligen säker på att jag inte skulle få se honom, min stora feta idol. Men vi fick i alla fall höra deras klassiska hårdrocksversion av ”I bergakungens sal” vilket såklart var det bästa numret. En kille vi däremot fick se var Jeff Scott Soto, en sångfågel som har varit med i massa olika band, bland annat svenska Talisman. Coolast var nog ändå violinisten Asha Mevlana som dansade runt likt en diabolisk vessla.

Trans Siberian Orchestra Austin

I Bergakungens sal känns ju ganska fantasy om man tänker efter.

TSO Hall of the mountain king

Kanske därför de hade en drake som flög omkring på skärmen under detta nummer? Hej Smaug!

TSO Texas Austin

Asha Mevlana TSO

Violinisten fick tydligen bröstcancer vid 24 års ålder.

Annars var alla musikerna som väntat väldigt vassa och ljus- och pyroshowen var något alldeles extra. Innan konserten hade vakterna kollat i folks väskor – inte efter pickor som man skulle kunna tro, utan efter kikare mot vilka laserstrålarna skulle kunna studsa och träffa bandet.

TSO Austin 2014 Christmas Attic

Trans Siberian Orchestra Christmas Attic tour

 

Jag måste säga såhär i efterhand att detta var en perfekt tillställning att ta med sina mammor på. Massa julsånger, såväl kända som Trans Siberian Orchestras egna, snygga datoranimationer med jultema på en skärm, lite högläsning av sagor om en liten unge som hittar brev på vinden, en stor afro-amerikansk man som ropade ”MERRY CHRISTMAS” och gjorde slängkyssar m.m.

 

TSO Christmas Attic

Kistan öppnas och ut kommer julsånger.

 

Kvällen avslutades i ett parkeringsgarage där vi satt och stirrade in i baken på en annan bil i över en halvtimme medan vi slog vad om hur lång tid det skulle ta. Ännu ett av alla dessa Wonders of Christmas. 🙂

 

18d

