På juldagen var det dags för ännu ett julfirande här hemma (bra ny tradition!). Idag var det jänkarnas tur att visa svennarna hur en julslipsten ska dras. Äntligen kunde morsan och jag slappa och se på när de andra jobbade järnet i köket. Trodde vi… Men efter att pumpapajen var färdig och revbensspjällen skulle sättas in i ugnen stod de, allihopa Texasbor, och stirrade helt handfallna. ”Hur grillar man kött?” ungefär. Suck! Så då var det bara för oss svenskar att göra en ny insats. Marinad som passar alla allergiker, potatismos, svarta bönor och sallad behövdes också.

Pumpa paj

Pumpkin pie – ett måste på det amerikanska julbordet.

Revbensspjäll ja. Det var min idé att man skulle kombinera Texas BBQ med svensk jultradition och bådas fascination för grillning. Alla var trötta på på pretentiösa jular. Förr om åren brukade barnens mormor stå och laga massor av mat, gråtfärdig till 20 pers fast de bara var 5. Under tiden halvlåg morfarn och morbrodern i soffan pillandes naveln medan de glodde fotboll. ”NÄR ÄR KÄKET KLART???” vrålade de från lädersoffan med inbyggd ölburkshållare. Allt skulle vara färdigt till exakt klockan två. När Andys mamma hade tagit med lite kakor fick hon veta att det inte passade in i menyn. I många kulturer klagar man över att julen handlar mer och mer om presenter och shopping än det djupare budskapet. I USA är det väldigt vanligt att julen förknippas med just fotboll. Åtminstone i den äldre generationen är det kutym att herrarna kollar sport medan damerna springer häcken av sig i köket.

Revbensspjäll

Revbensspjäll jul

Gamla familjereceptet på tranbärssås är gött till kött. Inte helt olikt vår svenska lingonsylt.

”Kommer inte Tomten snart?” brukade vi sjunga när jag var liten. Här i USA är Tomten en doldis som under natten levererar klappar under granen och i julstrumpor. Tråkigt! tyckte jag och gick ut i garaget där jag bytte om till luva med inbyggt skägg, någon röd företagsjacka och en duk som jag snodde om benen som en kjol. Sen plingade jag på dörren och hojtade: ”Are there any good kids around here?” (För så säger ju den svenska tomten.) Mike visste inte hur han skulle reagera. Han blev generad och blyg! Andys brorsa och morsa garvade däremot så tårarna trillade. Andy frågade hur gammal Tomten var och jag svarade, ”A couple of centuries!” En annan tradition i vår familj är också att Tomten ska få lite ”tomtebrus” när han kommer in från kylan. En snaps, en glögg eller en konjak. Detta översatte vi till ”Santa brew” och den fick mycket riktigt Tomten att bli minst 100 år yngre och hoppa jämfota av lycka. 🍸

Texas tomte

Tomten kommer till Texas.

Tomten i Amerika

Ho ho ho, howdy! How ‘bout y’all put on the UT football game while ol’ Santa passes out the gifts?

 

Jag hade också berättat att Tomten brukar få läsa en hel del julklappsverser. Dessa hade jag mirakulöst lyckats skriva på några få minuter medans Andy och hans mamma högljutt hade försökt laga ett stackars glutenfritt pajskal. Dikten som medföljde klapparna som våra mammor fick löd:

It happened on the dock of The Bay

A veil, a ring and a bouquet

Something old, something new, something borrowed and something blue

Wish you could’ve been there when we said, ”I do!”

Paketet innehöll en bröllopsfotobok som jag lagt ner många timmar på. Andys mamma fick tårar i ögonen och utbrast: ”Detta är den bästa julklapp en mamma kan få!” Awww! ❤

 

Julklappar Desigual väska

Lite skoj julklappar – tecknad film (gammal spinoff från Beavis & Butt-Head), Desigual-väska och en bok med lite skojig vardagssexism m.m.

Elefanter hjärta

Nya turtur-elefanter till Andys fina lilla elefjanthylla.

Pono player spelare

Och så årets julklapp till stora barn – Neil Youngs Pono Player. Ett Kickstarter-projekt som gjorde succé bland äkta ljudfascister som var gruvligt trötta på sunkigt mp3-ljud. I ett års tid har jag fått höra ivrigt tjat från maken om denna spelare och så äntligen kom den, ”My Little Pono”. 😉

 

När tvillingarna kom efter att ha varit hos sin mamma hela dagen, fick Tomten rycka in igen. Ingen frågade om det var ”Pepe” som var tomte, i stället såg de nästan lite rädda ut (det är bra det).

Tomten i USA

Talkback roffle

Årets mest störiga leksak – små mjukdjur som härmas med pitchad röst. Och så små videokameror till det så man kan spela in eländet och härmas ännu mer. 🐻

 

Till godnattsaga blev det en svensk bok som de fått av min moster:

The Tomten Astrid Lindgren

The Tomten – haha, precis min humor. När Andy säger det låter det mer som ”The Tumtn”. 🙂

 

 

