En av de första grejer man måste visa en turist (i detta fall min mamma) när den kommer till USA är hur skoj det är att shoppa. Utbudet är enormt, affärerna är skitstora, personalen är hjälpsam och reorna är många. Kända amerikanska märken flashar förbi på varje hylla. Michael Kors, Vera Wang, Calvin Klein, Ralph Lauren, Marc Jacobs, Guess, Juicy Couture… och ja, ni vet, the rest. Och är det rea även på designermärkena? undrar ni. Jajemen! Jag kan lätt haja att amerikaner blir shopaholics. Visst, vi har shoppingmissbrukare även hemma i Sverige, men här är det extra vanligt. Kanske är det därför de har så mycket prylar hemma, för att hoarding och överdriven shopping går hand i hand? (Vi kommer till detta strax i ett annat inlägg.) Omsättningen är så oändligt mycket större här. Det finns fler människor, folk köper mer, det finns mer i affärerna, liksom hemma hos folk, på Craigslist, på Amazon och eBay. Man glömmer bort vad man redan har och köper nytt. Man tappar och ger bort mer. Jag trodde det var ett skämt när mitt ex (också amerikan) hittade flera av sina kläder på gatan (inte nåt jag rekommenderar hahaha) och fick ett flertal gitarrförstärkare till skänks av helt okända människor.

Men nu till väsentligheterna. Första stoppet var Lakeline mall. Morsan var mäkta imponerad. Ett måste här är Macy’s. ”Jag behöver en vit kofta,” mumlade hon. En kvart senare hade vi hittat en extra snygg glest stickad sak med gulddetaljer. Halva priset såklart. 😉

pistol kaffemugg

Undrar om Andys mamma vill ha en sån här i present?

bazaar

Saker du inte visste att du behövde.

”Var kan man fika?” blev nästa fråga. Det är självklart för en svensk, inte lika självklart i USA. Vadå, när man vill ta ett break går man väl till ett snabbmatshak eller? Kaffebrö’, då är det väl bageriet som gäller? tycker amerikaner. Så det fick bli det bästa av två världar – en Chick-Fil-A och…

bakelse fika

…till efterrätt nåt grymt igelsött. Pig out!

Morsan var inte impad av Victoria’s Secret. Trista BH:ar och ”urrrrrk, deras parfymer luktar godis!” 🙂 Kanske inte rätt målgrupp nej. Grymt bra bras hittade vi i stället på Macy’s övervåning.

disney store

Disneyaffären. Ewwww!

disney affären

Hush little baby don’t say a word, mama’s gonna buy you a polka dot Minnie Mouse.

Medan vi väntade på att bli upphämtade av Andy gick vi in på Dillards. Ibland bara händer det! Ljuv musik spelar, tiden står stilla, du blir svettig i händerna och… Du är kär!

guess skor sandaler

Min snälla mor köpte dessa åt mig! ❤ Andy var sur. ”Jag har väntat på er en halvtimme, har ni inte fått mina sms??” Det var fel på Dillards wifi. Men jag var lyckligast i världen. 😉

dollarn 8 kronor

Dags att börja plugga på 8:ans tabell. Även efter denna uppgång är det fortfarande rätt mycket billigare att shoppa loss i USA.  

 

17j 15

