För ganska precis ett år sedan började jag och morsan jobba på vad som har kommit att kallas bonusrummet.

Det var en gång i tiden ett vackert ställe, ca 60 kvadratmeter med burspråk och stora, fina fönster. Sedan hände något. Ett gäng dårar kom och misshandlade det! Första skyldiga: Den shoppingberoende ex-frun. Som ni kan läsa om i det länkade inlägget bestod bonusrummet mest av leksaker. Här är för er som älskar enkel matematik: Om man köper två leksaker i veckan till sitt barn så blir det 104 per år. Tio år så snackar vi 1040. Lägg sedan till prylar som medföljer hamburgare, påsar från barnkalas och saker man hittar på gatan. Men det slutar inte där. Det är nu nästa skyldige kommer in i bilden: Den manodepressiva morfarn. Han växte upp med filosofin att ”det jag ger bort i present visar hur mycket jag älskar någon”. Det kan som ni förstår bli en dyr historia. Kärlek som skulle vara gratis… Jaja, hur som helst, morfadern köpte leksaker så att det skrek om det. STORA grejer. Och så mycket att det stackars lilla barnet blev helt överväldigad och inte ville leka. Allt är såklart inte leksaker heller utan de vuxna har också lämnat efter sig en del. Nu kommer vi till punkten då hela familjen är lika skyldiga: Ingen har någonsin slängt en enda pinal!

Nu börjar ni förstå vidden på det hela. Detta hus är ett jäkla museum. En berättelse om en pappa som jobbat för mycket, en mamma som blev olycklig och började köpa saker för att lindra oron, en son som blivit helt handfallen av allt stök. Ett äktenskap som gick i kras, ett hus som försummades, vanor och beroenden som eskalerade och slutade i en mindre tragedi. Detta mina vänner har varit en odyssé! ”En världsomsegling under kartonger”, skulle den kunna heta. Egentligen vet jag inte hur mycket av detta jag får avslöja. Men vi kör på ändå. Jag har i alla fall lärt mig massor av det här. Om prylar, om västerlänningars sätt att tänka och förtränga och om alltings förgänglighet.

Okidok, då kör vi några före-bilder:

IMG_2764

Katter älskar stök. Mycket att upptäcka och att gömma sig i.

IMG_2767

Grindar, riddjur, barnböcker som låter… ”och så det där konstnärsmaterialet som jag ska börja använda någon gång”. 

stökigt rum

Här har vi redan börjat röja. Hela alkoven var full med hyllor med backar fulla av leksaker samt kartonger ända upp till taket. 

IMG_2771

Jag ser ljuset! DIT ska vi!

Sagan om Bonusrummet är en chockerande följetong i denna blogg. Fortsättning följer…

 

5j 15

