Här i Austin finns en ganska schysst bio – Alamo Drafthouse. Det speciella med den är att man mumsar till filmen, och då inte bara popcorn utan förrätt, varmrätt och efterrätt. Skräpmaten serveras av servitriser som trippar tyst fram och tillbaka medan de tar upp beställningar i form av viskningar. För att inte skymma sikten springer de omkring hukande. ”Här anställer man bara hunchbacks!” sa jag, men ingen hajade skämtet för amerikaner tycker inte att det är speciellt konstigt med den här typen av bio med inbyggd restaurang. Vi borde prova modellen i Sverige, grymt bra för t.ex. en första dejt med två blyga ungdomar.

Innan filmen började visades en mycket politiskt inkorrekt Betty Boop-cartoon där bl.a. en gubbe satt i rullstol och plötsligt hoppade upp och dansade på gipsade ben, för att sedan dö knall och fall och begrava sig själv i asfalten med en stor gravsten. Och så lite rasism och droger på det.

IMG_7790

IMG_7792

Tecknad film var flummigare förr… på ett sätt.

Filmen vi skulle se var en turnerande rulle som bara visades i stan denna kväll. En anime som Mike hade valt ut med det väldigt eggande namnet ”K”. Jag gillar egentligen bara två grupper av anime: Death Note och allt med Studio Gibli, som å andra sidan är rysligt bra. Men denna K hajade jag verkligen nada av. Det var någon fortsättning på en tv-serie som vi inte hade sett. Tur man hade sin jättestora pizza samt nachos och salsa att distrahera sig med. Dessutom nog med popcorn för att kunna föda hela Somalia. Sedan en liten hård brownie till efterrätt. Det var roligare att titta på personalen som sprang omkring som Quasimodo i mörkret.

Även om det var en skoj kväll ska jag härmed sluta med en grej jag gjort i hela mitt liv: Kolla på filmer för andras skull. Filmer jag inte är ett skvatt intresserad av. Fångas inte min uppmärksamhet på en gång så glider jag direkt bort eller somnar. Så segt! Vore det inte så långt till årsskiftet kunde det bli mitt nyårslöfte. 🙂

k-project-k-wallpaper-by-riyovincent-d5pf5re

På sätt och vis är det flummigare nuförtiden. Dom bara låtsas att det finns en handling, i själva verket hittar de på on the fly.

 

 

27jl 14

