Våran bug guy, även kallad ”ghost buster” av mig kom som vanligt på eftermiddagen för att spraya lite nyttigt gift utanför huset. Jag sprang ner för trappan för att berätta om problem med getingar. Men försent, han hade redan gått runt knuten med sin stora slang. Precis när jag tittade efter honom såg jag trädet utanför fönstret i musikrummet skaka till. Hade ghost busterskillen råkat fastna med slangen i trädet? Det måste ha varit rejält i sådana fall. Han kom och knackade på igen.

”En bil körde just in på er tomt!” Han bara garvade. Skämtade han eller? Nu kom även Andy ner för trappan. När vi gick ut i trädgårn såg vi mycket riktigt en stor SUV stå prydligt parkerad med bakhjulen på gräsmattan och nosen tryckt mot tidigare nämnda träd. Men det konstigaste av allt: Ingen förare! Ja ja, vi vet att Googles självstyrande bilar är på infart, men common sense sade oss att detta inte var en sådan. Varifrån kom den? Vi har ju inga jordbävningar här. Om den kommit från husen mitt emot måste den ha svängt rätt mycket för att kunna köra in på vår tomt. Insektskillen skrattade fortfarande. ”Jag har inte haft så här roligt på jobbet på jättelänge!” ”Men du gick ju precis där, du kunde ha blivit påkörd!” påpekade jag. Han verkade inte bry sig och stannade till och med kvar för att se hur dramat utvecklade sig, nyfiken i en strut.

Andy och jag gick och plingade på de enda två hus varifrån bilen kunde ha kommit. Ingen öppnade. Mystiken tätnade! Vi skulle just gå och ringa polisen då ena grannen plötsligt kom utrusande. Fordonet identifierades som hans sons kompis’, denne kom nu också springande efter sin rymling till bil. Gissa om han var skärrad och skämdes. Nu skrattade vi också. ”Kolla vilken tur du hade! Den kunde kört på en brandsläckare, ett större träd, huset, våra sprinklers, en rabatt med blommor… eller en bug guy. Men den missade allihop med en hårsmån. Nej du, detta är din lyckodag!” Det enda som blev lite tilltryckt var en buske och Andy förlorade en timmes jobb. ”Ska jag inte meddela försäkringen?” undrade den flummiga stackars bilägaren. ”Öh va? Nä, det är nog bäst om du låter bli det, de kommer bara att höja din premie,” sa Andy. ”Men du kanske kan åka och få din handbroms kollad…”

bil körde in i träd

Snyggaste parkeringen i stan.

IMG_8288

Man måste ha bra tråkigt på jobbet om det roligaste som kan hända är att man höll på att bli påkörd. 

IMG_8291

Den enda skadade – en buske.

bil träd

 

 

 

18 se 14

