Juldagen var reserverad till den amerikanska julen. Som började med att vi fick Andys mamma att gråta. Hur lyckades vi nu med det? Jo, jag och Andy trodde vi hade kommit på en bra plan när vi tänkte senarelägga julklappsutdelningen till efter maten så det inte skulle bli så stressigt. Men hans mamma hade bestämt sig för att åka hem vid 5-tiden av någon anledning och skulle då missa allt det roliga. Hon hade ingen tid att passa eller så, det var bara planen helt enkelt. Japp, äldre människor är lite lustiga ibland, men man får förlåta dem.

Alltså julklappsutdelning så snart som möjligt. Jag hade ingen lust att vara tomte längre, men på något vis övertalades jag att ta på mig en jättevarm, röd filt under vilken jag svettades ymnigt samt ha stora tunga klämmor som höll ihop alltsammans. (Riktig tomtedräkt någon?)

jultomten texas

Stackars tomten. Ihjälsvettad och kånkandes på tunga paket och jätteklädnypor. Får lov att klaga hos facket.

Det var lilla Ryan som hade sagt att han ville ha kalkon på julen för det hade han hört talas om på dagis. Barn som vill prova ny mat, det måste premieras! bestämde vi. Varpå Andy gick och köpte en 6 kilos kalkon! De svenska gästerna fick själva lista ut hur man skulle tillaga den, för ingen av amerikanerna hade någonsin gjort kalkon till jul förut.

amerikansk jul kalkon

Så blev den också utsökt – stoppad med äpplen och lök. Andys mammas tranbärssås, ”turkey cornbread stuffing” (som serverades bredvid) och sötpotatisgryta gjorde succé. Idag fick det bli Shiner Bock julöl till krubbet.

amerikansk julmat

I Sverige har vi Kalle Ankas julafton, men i USA är populära tecknade julfilmer ”How the Grinch stole Christmas” av Dr. Seuss samt Snobbens julprogram. Det senare hade vi på en stund. Musiken har nästan blivit klassisk julmusik.

amerikansk jul snobben

Efter en bit pecanpaj som kändes som en sten i magen var det skönt att koppla av med lite sport. Jag hade fått ett set snookerbollar i julklapp av min käre make så efter ett par vändor biljard var det riktig julstämning.

