I helgen besökte jag en amerikansk vallokal för första gången. Det gällde en folkomröstning angående något jag kände extra starkt för: Den mobila taxitjänsten Ubers vara eller icke vara!

Jag kan inte ösa nog med lovord över Uber. En bil svänger upp till huset inom 7 minuter (längsta väntetid ever: 16 minuter) och tar en vart som helst för en tredjedel av priset för en taxi. Oumbärligt för gäster som då inte behöver hyra bil, för ungdomar som inte har råd med egen bil ännu eller har råkat supa sig fulla i downtown och måste hem, för folk som inte har hunnit skaffa körkort ännu (hehe, varför tittar ni på mig??)… Mamma och jag kunde ta katterna till veterinären medan Andy jobbade, Uber räddade vårt arsle när Andys bil plötsligt fick för sig att sluta funka, när vi inte hade tid att skjutsa till flygplatsen osv.

Jag har träffat på många roliga förare. Häromdagen åkte jag med sångaren i Die Krupps son. Han berättade att han nyligen fått en ”one star rating” efter att han skjutsat en rabbin och en muslimsk kvinna till flygplatsen genom Ubers carpoolsystem. Innan kvinnan steg på hade rabbinen suttit och fällt oanständiga kommentarer om tjejer på gatan. ”Åh kolla rattarna, hoppas det är henne vi ska hämta!” ungefär. De hade senare börjat bråka om religion av alla grejer. 🙂 En annan förare var tv-spelsnörd och hade kanske hört talas om mitt band. Eller den där taiwanesiska mannen som hade bott i USA i 40 år och berättade om sitt liv.

Men nu är det tyvärr slut med både Uber och deras konkurrent Lyft i Austin. I alla fall på ett tag. I lördags röstade 56% för att alla taxitjänster måste ta fingeravtryck på sina förare, något som dessa företag vägrar. De flesta som röstade emot Uber verkade aldrig ha använt tjänsten. Många Uberfans är studenter som kommer från andra stater och inte är röstberättigade. Amerikaner suger också på att rösta. 65.000 personer skrev på en petition för att Uber och Lyft skulle få vara kvar med gällande regler, men i folkomröstningen deltog endast 70.000 personer totalt. Soffliggarantalet är enormt! (Inte konstigt att fånar som Donald Trump går vidare.)

Tyvärr tror jag att Uber förargade många människor när de inte ville rätta sig i ledet och inte ens ville förhandla med kommunen. Det sägs att deras namnbaserade bakgrundskontroller ibland genererar folk som har ett kriminellt förflutet men att Uber struntar i det. Kostnaden för fingeravtryckskoll är endast $40 och man har en månad på sig, så det kan inte vara det som lett till Ubers/Lyfts ultimatum. Vi gissar att de inte vill rätta sig efter varenda stads regler, då de kan vara helt olika och även ändras. Det blir väl antagligen en administrativ mardröm? Men de kunde väl i alla fall visat lite god vilja och inte varit så näsvisa?

Vi tror och hoppas att Uber kommer tillbaka på ett eller annat sätt. Så länge får vi väl använda oss av den hittills ganska risiga tjänsten GetMe som nu, inte helt förvånande, har slagit rekord i registrerade förare. Till bakåtsträvare som vill stoppa app-baserade taxitjänster säger jag som mitt gamla favoritband, Agent Steel: ”YOU CAN’T STOP IT, IT’S ALREADY COMING!”

IMG_3864

Vi var tvungna att gå till en kyrka och rösta. Tycker själv att Uber var en gudagåva. 😉

