Jag är kanske 12 år gammal och min pappa visar mig tre smaragder som han köpt av sitt colombianska ex på 80-talet. Han berättar att de är värda mycket men att han fått dem för ett bra pris och om man väntar tillräckligt länge så kommer de att stiga i pris. För ädelstenar tappar aldrig i värde.

15 år och otaliga guldpriskrascher senare går min mamma iväg till en hovjuvelerare i Stockholm och ber att få stenarna värderade. Juveleraren tittar på dem i ca två minuter och säger att de är värda ungefär hälften av vad min far betalat. ”Jahapp, han har blivit lurad. Var väl någon hämnd från exets sida,” resonerade vi i många herrans år. Bra visdomsord liksom: Köp aldrig ädelstenar ”billigt” av ett ex.

Ytterligare kanske något decennium passerar och jag säger till morsan att hon ju lika gärna kan sälja dem billigt och acceptera förlusten. Strunt samma om man råkar ha skänkt några lök till en kvinna som förmodligen behövde pengarna bättre än vi. Men först! Först kan vi väl gå till Jared här i Austin och fråga om de kan värdera den? Få en second opinion. Sagt och gjort, ner med stenen i en plutteliten zip lock bag och så iväg. Men vänta ett tag! Affären ska ha 99 dollar för att göra värderingen. Haha, löjligt! Smaragden kanske inte är värd mer än 5000 spänn och så ska de ha nästan 20% av det. Näää. Fast jo, nyfikenheten tar till sist över.

Kvinnan som gör värderingen är en certifierad ”gemologist”. Hon pysslar med det här dagarna i ända och har säkert sett ett och annat fantastiskt. Mamma och jag sitter på varsin stol och tittar nyfiket medan kvinnan fixar med luppar, kamera och datorprogram. I fem-tio minuter håller hon på. Till sist printas ett prydligt certifikat ut. ”Här får ni ett original och en kopia, ni kan använda dokumentet for insuance purposes.” Nästan mållös pekar jag på en siffra med ett dollartecken framför. ”Är detta vad smaragden kan vara värd?” frågar jag. Svaret är ett ledigt ”ja”. Vi som hade tänkt gå till Lakeline mall och shoppa, men nu vågar man nästan inte det.

”Vi som har trott i alla år att min far blev lurad!” säger jag. ”Ingen har blivit lurad!” säger kvinnan. ”Det är en colombiansk smaragd, väldigt ren och klar färg. De börjar bli ovanliga nu, därav priset.”

Vilka nöjen man kan ta sig för! Nu måste vi bara värdera de andra två stenarna också så kommer vi nästan känna oss lite smygtäta sen (men bara nästan).

IMG_4377-2

